آشنایی با طرح و نقشه فرش- قسمت پانزدهم: واگیره ای
آشنایی با طرح و نقشه فرش- قسمت پانزدهم: واگیره ای

وقتی از کلمه واگیره ای در نقشه فرش حرف می زنیم، منظور این است که یک طرح کوچک در نقشه فرش بصورت قرینه تکرار شده باشد...

نقشه فرش ایرانی ریشه در اصالت ایران دارد و برگرفته از طبیعت، فرهنگ، مذهب، و آثار باستانی ایران است.

با توجه به اهمیت دلایل شکل­گیری و منشا پیدایش طرح های فرش، طی سال­های اخیر نقوش فرش با اسامی مشخصی مطرح شدند که راحت­تر توسط افراد شناخته شوند. بر اساس این طبقه بندی طرحهای فرش ایران به ۱۹ گروه اصلی طبقه بندی و هر یک نیز چند شاخه ی کوچکتر تقسیم می گردند. یکی از این نقوش، نقش واگیره ای نام دارد.

وقتی از کلمه واگیره ای در نقشه فرش حرف می زنیم،  منظور این است که یک طرح کوچک در نقشه فرش بصورت قرینه تکرار شده باشد.

طرح اصلی آن به گونه ای است که سراسر فرش هم از جهت طول و هم از جهت عرض به قطعات منظم تقسیم شده و هر قسمت توسط خطوط و یا بند هایی به قسمت همجوار می پیوندد و به این ترتیب از به هم پیوستن این قسمتها و بند های آنها کل طرح بوجود می آید. طرح واگیره ای انواع مختلفی دارد مانند، طرح بندی اسلیمی، بندی سروی، بندی آدمکی، بندی شاخ گوزنی، بندی میناخانی، بندی ترنجدار، بندی بختیاری، بندی مجلسی، بندی شیر و شکری یا بازوبندی، بندی دسته گلی، بندی خوشه انگوری، بندی کتیبه ای، بندی مستوفی و غیره

 طرحهای واگیره ای از دوران قاجار به بعد بیشتر از سوی بافندگان و خریداران یزدی  مورد توجه قرار گرفتند.