انواع مدل های تامین مالی جمعی-مزایا و معایب
انواع مدل های تامین مالی جمعی-مزایا و معایب

تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) از جمله روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان سرمایه‌های اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع‌آوری کرد و از آن به‌منظور تامین سرمایه موردنیاز کسب ‌وکارهای نوپا و استارت‌‌آپ‌ها بهره‌مند شد.

  تامین مالی جمعی  یک روش جدید در دنیا و راهکاری بسیار عالی است که با جمع آوری مبالغ کم از تعداد افراد زیادی، تامین سرمایه مورد نیاز انجام می‌دهد. به کمک این روش  می‌توان سرمایه مورد نیاز برای انجام بسیاری از پروژه‌ها را تامین کرد. 

تامین مالی جمعی انواع مختلفی دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را تعریف و مزایا و معایب‌شان را بررسی خواهیم کرد:

1.   تامین مالی جمعی  مبتنی بر سهام

2. تامین مالی جمعی مبتنی به پاداش 

3. تامین مالی جمعی مبتنی بر کمک‌های خیرخواهانه (اهدا)

4. تامین مالی جمعی  مبتنی بر اعطای وام


مزایا و معایب تامین مالی جمعی به صورت کلی:

اگر می‌خواهید برای کسب‌وکار یا پروژه خود از طریق تأمین مالی جمعی، سرمایه جذب کنید،  این چندفاکتور را در نظر بگیرید.


مزایای تامین مالی جمعی:

در پلتفرم‌های تامین مالی جمعی امکان دسترسی به تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌شود.


 از طریق انتشار اطلاعات کسب‌وکار در پلتفرم‌های تامین مالی جمعی و استفاده از شبکه‌های بازاریابی آن، به‌نحوی علاوه‌بر تامین مالی استارت‌آپ، بازاریابی آن نیز انجام و باعث توجه رسانه‌ها می‌شود.


تامین مالی جمعی می‌تواند یک راه سریع برای تأمین مالی بدون هزینه‌های اولیه باشد.


با به اشتراک گذاشتن ایده خود، اغلب می‌توانید بازخورد و راهنمایی متخصصان را در مورد چگونگی بهبود آن دریافت کنید.


 کراودفاندینگ یا همان تامین مالی جمعی، یک راه خوب برای آزمایش واکنش مردم به محصول/ایده شما است؛ اگر مردم مشتاق سرمایه گذاری هستند، نشانه خوبی است از آن است که ایده شما به خوبی می‌تواند در بازار کار کند.


امکان انتشار اطلاعات کسب‌وکار موردنظر را به همه سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل خود خواهید داشت.


 سرمایه گذاران می‌توانند پیشرفت شما را دنبال کنند؛ این ممکن است به شما کمک کند تا برند خود را از طریق شبکه‌های خود تبلیغ کنید.


 ایده‌هایی که ممکن است برای سرمایه‌گذاران معمولی جذاب نباشد، اغلب می‌توانند به راحتی تأمین مالی شوند.


 سرمایه‌گذاران شما اغلب می‌توانند از طریق فرآیند تامین مالی به وفادارترین مشتریانتان تبدیل شوند.


اگر برای دریافت وام بانکی یا تأمین مالی سنتی دچار مشکل شده‌اید، این یک گزینه تأمین مالی جایگزین است.


معایب تامین مالی جمعی:


در مقایسه با روش‌های سنتی‌تر تأمین مالی، لزوماً فرآیند آسان‌تری نخواهد بود - همه پروژه‌هایی که برای پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی اقدام ‌می‌کنند، به آن راه پیدا نمی‌کنند.


وقتی سایت تامین مالی جمعی خود را انتخاب کردید، باید قبل از راه‌اندازی پروژه، کار زیادی برای جلب و ایجاد علاقه مخاطبان انجام دهید؛ ممکن است به منابع قابل توجهی (پول و/یا زمان) نیاز باشد.


 اگر به هدف تامین مالی خود نرسید، هر گونه مبلغ تخصیص داده شده از سوی سرمایه‌گذاران، معمولا به آن‌ها بازگردانده می‌شود و شما چیزی دریافت نمی‌کنید.


پروژه های شکست خورده به اعتبار کسب و کار شما و افرادی که مشارکت مالی کرده‌اند آسیب می‌زند.


 اگر از ایده کسب و کار خود با حق ثبت اختراع یا کپی رایت محافظت نکرده باشید، ممکن است شخصی آن را در سایت تامین مالی جمعی ببیند و ایده شما را بدزدد.


تخصیص پاداش یا بازده اشتباه می‌تواند به معنای واگذاری بیش از حد کسب و کار به سرمایه‌گذاران باشد.


 فشار ارائه محصولی که (به طور بالقوه) هزاران نفر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


 نقطه ضعف اصلی تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام این است که برای دریافت بودجه باید سهام خود را در شرکت خود تسلیم کنید.

 

انواع تأمین مالی و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها:

در ادامه به تعریف جامعی از هر یک از این روش‌ها و بیان مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم:


تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام (EQUITY BASED CROWDFUNDING):

در تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام، سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری و مشارکت در تامین مالی یک پروژه، در مالکیت آن سهیم شده و درصورت وقوع رویدادهای خاص همچون عرضه اولیه یا فروش مالکیت، می‌توانند سهام‌دار آن کسب‌وکار شوند.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام یک انتخاب خوب برای کسب‌وکارهایی است که قابلیت رشد بسیار بالایی داشته و برای کارآفرینانی مناسب است که در فکر توسعه کسب‌وکار کوچکشان هستند و هدفشان توسعه محصولات بیشتری است.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام بر روی یک سامانه تامین مالی جمعی و در بستر اینترنت انجام می‌شود. صاحبان استارت‌آپ‌ها، شرح کسب‌وکار و جزئیات اطلاعات تجارت خود را (شامل صورت‌های مالی و سابقه فعالیت) در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و آن‌ها با مطالعه اطلاعات مربوط به استارت‌آپ، قابلیت رشد آن را ارزیابی کرده و در نهایت شانس و اقبال ایده را با استفاده از اطلاعات ارائه شده برای پذیرش در بازار مشتریان  بررسی می‌کنند.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام  فرآیندی است که در آن سرمایه‌گذاران در توسعه یک کسب‌وکار در حال رشد که سهام آن هم در بازار منتشر نشده است، مشارکت می‌کنند. در مرحله بعد طی مدت زمان ۴ الی ۶ ساله و درصورت وقوع رویدادهای خاص و موفقیت استارت‌آپ، سرمایه‌ی سهام‌داران به سهام تبدیل شده و قابلیت نقدشوندگی خواهد داشت. در این حالت سهام‌داران براساس قوانین و دستورالعمل تامین مالی جمعی تعیین شده،  مالک جزئی از شرکت می‌شوند.

سرمایه‌گذاری جمعی سهام، زمانی است که شما از سرمایه‌گذارانی درخواست می‌کنید که در ازای سهام شرکت شما، سرمایه‌ای به شما می‌دهند. به عنوان مثال، شما یک کمپین سهام راه اندازی می کنید. یک سرمایه‌گذار می گوید در ازای 20 درصد از شرکت شما 100000 دلار به شما می دهد. این نوع سرمایه‌گذاری جمعی با نام «سرمایه‌گذاری فرشته» نیز شناخته می‌شود.

در این  حالت اگر استارت‌آپ با شکست مواجه شود، سرمایه‌‌گذاران سرمایه خود را از دست داده و متضرر خواهند شد.

درنتیجه سرمایه‌گذاران موظف هستند قبل از سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها از ریسک آن مطلع شده و با در نظر گرفتن  همه شرایط به سرمایه‌گذاری بپردازند.

 

مزایا و معایب تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام:


مزایا:

استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران برای تامین مالی کسب‌وکارها نیازی به چک اعتباری یا وثیقه ندارند.

جمع شدن سرمایه چندین سرمایه‌گذار سبب جمع‌آوری مبالغی با ارزش زیادی شده و کارکرد سرمایه افزایش می‌یابد.

در این روش با جذب سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران و به‌کاربردن آن در رشد و توسعه کسب‌وکارها، میتوان بازدهی منابع مالی سرگردان را افزایش داد.

پلتفرم تامین مالی جمعی با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری واحد، سبب سادگی در حسابداری و گزارش‌گیری مالی می‌شود.

در این روش ارائه گزارش‌های مورد استفاده سرمایه‌‌گذاران از طریق پلتفرم تامین مالی جمعی به‌سادگی انجام می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این روش از تامین مالی جمعی، انتظار بازپرداخت سرمایه خود را نداشته و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری خود را به‌ صورت سهام دریافت خواهند کرد.

این پول هوشمند است: سرمایه‌گذاری فرشته (سرمایه‌گذاری افراد در استارتاپ‌ها) به صورت آنلاین، امکان سرمایه‌گذاری جمعی سهام را به روی افراد بیشتری باز کرده است. سرمایه‌گذاران بسیار ماهری هستند که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند که مشارکت آنها ممکن است در بلندمدت به موفقیت کسب‌وکار شما بیفزاید.

مبالغ بالقوه بیشتری برای جذب سرمایه وجود دارد: سرمایه‌گذاران خطرپذیر که پلتفرم‌های تامین مالی جمعی را جستجو می‌کنند، اغلب میلیون‌ها دلار برای سرمایه گذاری در شرکت ها دارند. پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش، کمک‌های مالی بسیار کمتری دارند. 

روابط آسان‌تر با سرمایه‌گذاران: مدیریت سرمایه‌گذاران متعدد در شرکت شما به یک کار بسیار وقت‌گیر تبدیل می‌شود. برخی از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی به جای جمع‌آوری پول از سرمایه‌گذاران متعدد، وجوهی را که جمع‌آوری می‌کنند در یک سرمایه‌گذاری واحد جمع می‌کنند و یک نقطه تماس برای الزامات گزارش‌دهی ایجاد می‌کنند.


معایب:

اگر سرمایه گذاران تصمیم به اعمال نفوذ در فعالیت‌های شرکت کنند، ممکن است این امر سبب ایجاد مشکل در بخشی از کسب و کار شما شود.

سرمایه‌گذاران با مشارکت مالی در رشد استارت‌آپ‌ها، ممکن است تمایل داشته باشند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به کسب‌وکار اعمال نظر نمایند اما با توجه به قوانین این امکان برای آن‌ها وجود نداشته و ممکن است در این حالت استارت‌آپ‌ها دچار مشکل شوند.

از آنجایی که سرمایه‌گذاران ازطریق مطالعه اطلاعات موجود در شرح استارت‌آپ (pitch)درخصوص سرمایه‌گذاری خود تصمیم‌گیری می‌نمایند، درنتیجه اطلاعات موجود در این قسمت می‌بایست کامل بوده و شامل کلیه اطلاعات مربوط به کسب‌وکار از جمله اطلاعات مربوط به محصول، مشتریان، گزارش‌های مالی و …  باشد. در نتیجه صحت و درستی اطلاعات در این بخش بسیار مهم است.

در حین و پس از طی تامین مالی استارت‌آپ‌، شرکت‌ مربوطه موظف است درچهارچوب قواعد و قوانین تایید شده فعالیت نماید و درخصوص نحوه استفاده از سرمایه موردنظر به پلتفرم و سرمایه‌گذاران گزارش دوره‌ای ارائه دهد.

افزایش شفافیت: همه کارآفرینان راحت نیستند که برنامه‌های مالی و تجاری خود را به صورت آنلاین برای دیدن سرمایه‌گذاران نمایش دهند. قبول تأمین مالی جمعی به این معنی است که باید با شفافیت بیشتر راحت باشید.

جمع آوری کمک‌های مالی "گران قیمت": اگر می‌توانید برای ساخت محصول بعدی خود کمک‌های مالی دریافت کنید، چرا بخشی از شرکت خود را اهدا کنید؟ این یک سوال پررنگ است و کارآفرینان باید پاسخی برای آن در نظر داشته باشند. اهدای بخشی از کسب و کارتان تنها زمانی ارزشش را دارد که در ازای آن چیزی ارزشمند دریافت کنید (مثلاً مشارکت سرمایه‌گذاران با تجربه در صنعت خود).

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش (REWARDS-BASED CROWDFUNDING) :

در تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در اختیار استارت‌آپ موردنظر گذاشته و در ازا پرداخت هزینه از خدمات و محصولات آن و یا مشوق‌های در نظر گرفته شده، استفاده می‌نمایند. عایدی سرمایه‌گذاران در این روش شامل محصولات تولیدی خود استارت‌آپ بوده و باتوجه به مبلغ پرداخت شده متمایز خواهد بود.

این نوع از تامین مالی جمعی به‌عنوان روش سرمایه‌گذاری غیر سهمی (non-equity) شناخته می‌شود و این روش اغلب در کمپین‌ها برای تامین سرمایه موردنیاز توسعه محصولات نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه در این مدل این است که افراد در برابر پرداخت پول و سرمایه خود به استارت‌آپ، سودی دریافت نمی‌کنند.


مزایا و معایب تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش:


مزایا:

باتوجه به‌اینکه در این روش میزان سرمایه‌گذاری کم‌تر از سایر روش‌های تامین مالی است، میزان ریسک آن کمتر بوده و درنتیجه میزان استقبال سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش اغلب برای کسب‌وکارهایی استفاده می‌شود که صرفاً به دنبال جذب سرمایه نبوده و تمایل دارند سرمایه‌گذاران از ایده استارت‌آپ موردنظر پشتیبانی کرده و یا آن‌ها را علاقه‌مند به توسعه محصولی به‌خصوص نمایند. پس از تولید و انتشار آن محصول، سرمایه‌گذاران از آن محصول استفاده کرده و علاوه‌بر معرفی محصول، ارزیابی و تست آن انجام می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران در کنترل کردن کسب و کار و یا تصمیم‌گیری‌های آن دخالتی ندارند و باعث اخلال در اجرای تصمیمات مربوط به آن نمی‌شوند و این مورد برای صاحبان ایده بسیار حائز اهمیت است.

سرمایه گذاران این روش از ابتدا می‌دانند که در ازای میزان سرمایه‌گذاری چه پاداشی دریافت می‌کنند که این امر موجب شفافیت در عایدی حاصل از سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌شود.

دسترسی به «سرمایه ارزان»: با استفاده از تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، برای پروژه یا کسب‌وکار خود پول جمع‌آوری می‌کنید بدون اینکه سهامی را در کسب و کار خود فروخته‌ باشید. اینها کمک‌های مالی است. همچنین، ده‌ها، صدها یا حتی هزاران نفر را متعهد به موفقیت کمپین خود می‌کنید که می‌تواند واقعاً ارزشمند باشد.

تامین مالی محصول بعدی شما از قبل: این نوع تامین مالی جمعی راهی عالی برای ایجاد زمینه برای پروژه نوآورانه بعدی شما است. شما قبلاً شبکه‌ای از حامیان درگیر و مشتاق ایجاد کرده اید که از طریق حمایت از کار شما به دست آمده‌اند، و ممکن است دفعه بعد نیز مشتاق مشارکت باشند.

توجه داشته باشید

به طور کلی، افراد عادی‌ای که به تامین مالی جمعی فکر می‌کنند، احتمالاً به سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش فکر می‌کنند.

 

معایب:

بعد از جمع شدن سرمایه مورد نیاز، صاحبان کسب و کار ملزم به ارائه پاداش به سرمایه‌گذاران هستند و حتی در صورت شکست خوردن ایده پس از تامین مالی جمعی، استارت‌آپ متعهد به ارائه پاداش ها طبق قرار قبلی است.

با توجه به اینکه میزان سرمایه‌گذاری افراد در این روش اندک بوده و به دنبال آن تعداد ذینفعان افزایش می‌یابد، عایدی سرمایه‌گذاران به همان میزان کاهش خواهد یافت.

فشار: هنگامی که با موفقیت پول جمع کردید، باید هر آنچه را که تولید ‌می‌کنید ارسال کنید. ساعت در حال حرکت است و ارسال با تاخیر (یا ارسال نکردن) می‌تواند یک فاجعه روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی برای شرکت شما باشد.

پتانسیل کار زیاد با بازده اندک: به دلیل ماهیت دودویی برخی از کمپین‌های تامین مالی جمعی (اگر به هدف خود نرسید، چیزی دریافت نمی‌کنید)، می‌توانید زمان و انرژی زیادی را صرف اجرای کمپینی کنید که در نهایت شکست می‌خورد زیرا کمک‌ها به آستانه‌ای که تعیین کرده‌اید نرسیده‌است.

 

تامین مالی جمعی مبتنی برخیریه (DONATION-BASED CROWDFUNDING)

در تامین مالی جمعی مبتنی بر خیریه سرمایه‌گذاران هیچ گونه انتظاری در مقابل سرمایه‌گذاری خود ندارند و به‌منظور تامین عایدی آن‌ها نیازی به تامین پاداش یا سهم در مقابل سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها  و کمپین‌ها نیست.

این نوع تامین مالی برای خیریه‌ها و پروژه‌های بشر دوستانه مناسب است. طول مدت تامین مالی در این روش حدودا ۱ تا ۳ ماه بوده و مبلغ هدف سرمایه‌گذاری پروژه عموما خیلی زیاد نیست.


مزایا تامین مالی جمعی مبتنی بر خیریه:


مزایا:

در این نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران احساس رضایت قلبی و خشنودی از سرمایه‌گذاری خود داشته و برای سود مالی و ریالی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

سرمایه‌گذار با رضایت قلبی از پروژه پشتیبانی می‌کند زیرا آن را دارای منفعت اجتماعی می‌داند.

توجه داشته باشید

اگر کسب و کار شما کمتر از یک سال است که کار می‌کند، ممکن است سرمایه گذاران برای پیوستن به کمپین سرمایه‌گذاری جمعی شما مردد باشند.


تامین مالی جمعی مبتنی بر اعطای وام (Peer-to-Peer Lending)

وام دهی همتا به همتا نوع خاصی از تامین مالی جمعی کسب و کار است که در آن سرمایه‌گذاران شخصی و نه بانک‌های سنتی، به کسب و کارهای کوچک کمک مالی می‌کنند. این روند معمولا از طریق پلتفرم‌های تامین مالی انجام می‌شود.

به لطف پلتفرم‌های تامین وام دهی P2P وام گیرنده و سرمایه‌گذار در بیش‌تر موارد عملا با هم تعامل ندارند. پلتفرم‌های وامدهی به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و وام را از طریق پلتفرم بازپرداخت می‌کنند.

صاحبان مشاغل کوچک اغلب وام‌های P2P را به وام‌های سنتی ترجیح می‌دهند. زیرا وام دهدگان P2P عموما اعتبارسنجی آسان‌تری دارد و نرخ بهره پایین‌تری نسبت به بسیاری از وام دهندگان جایگزین دارند.

 

مزایا و معایب تامین مالی جمعی مبتنی بر اعطای وام


 مزایا:

از دیدگاه یک سرمایه‌گذار، آشکارترین مزیت وام P2P بازگشت سرمایه بالقوه (ROI) است.

برای سرمایه‌گذاری با وجه نقد آزاد و تحمل ریسک، وام‌دهی P2P می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و درآمد غیرفعالی ایجاد کند.

یکی دیگر از مزیت‌های وام P2P موانع نسبتا کم برای شروع است. وقتی وام P2P را با سایر اشکال در آمد غیرفعال (مانند املاک و مستغلات) مقایسه می‌کنیم. اولی برای شروع به سرمایه کمتری نیاز دارد و فقط یک بار برای آن هزینه خواهید کرد.

ممکن است فکر کنید وقتی صحبت از درآمد غیرفعال و کم مانع برای ورود به میان می‌آید، بازار سهام، پادشاه است. این مسئله تا حد زیادی حقیقت دارد، اما باید به تفاوت‌های بین بازار سهام و و وام دهی P2P توجه کرد.

وام دهی P2P می‌تواند در کوتاه مدت بازدهی ثابت‌تری به شما بدهد، از آنجایی که سرمایه شما با بهره در اقساط عادی بازپرداخت می‌شود، می‌توانید به وام‌های P2P برای ایجاد بازدهی قابل پیشبینی در یک افق زمانی کوتاه‌تر تکیه کنید.

بازار سهام در بزنگاه‌های تاریخی، که روند رشد آن صعودی است برای یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت فوق‌العاده است. اما اگر گرفتار بازار نزولی شوید ممکن است مجبور شوید سال‌ها منتظر بمانید تا ضرر خود را جبران کنید.

بیشتر سرمایه‌گذاران باهوش در مورد تنوع پورتفولیو صحبت می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند تا تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند. اگر می‌خواهید پرتفولیو خود را متنوع کنید وام‌دهیP2P می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. نه تنها وام‌دهی P2P یک جایگزین جذاب است، بلکه همچنان می‌تواند بازده چشمگیری برای سرمایه‌گذاران در محیطی با نرخ بهره پایین به همراه داشته باشد.

یکی از دیگر مزیت‌هایی که در مورد وام‌دهی P2P باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذاران به طور کلی می‌توانند سطح ریسکی که با آن راحت هستند را انتخاب کنند. مانند هر سرمایه‌گذاری، هرچه ریسک بیشتری را بپذیرید، بازده بالقوه بیشتری خواهید داشت. وقتی در وام‌دهی P2P سرمایه‌گذاری می‌کنید، این امکان را دارید که در وام‌گیرندگان با رتبه بالاتر یا پایین‌تر سرمایه‌گذاری کنید، و استراتژی خود را با سطح ریسکی که برای شما مناسب است هماهنگ کنید.

 

معایب

افراد یا مشاغل متقاضی وام P2P ممکن است این کار را به عنوان آخرین راه حل انجام دهند، که اغلب به این معنی است که نمی توانند از طریق راه های سنتی مانند بانک ها وام دریافت کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران در وام‌های P2P ممکن است در معرض خطر قصور بیشتری از جانب وام گیرنده قرار بگیرند که می‌تواند به معنای از دست دادن اصل سرمایه باشد. از آنجایی که وام‌هایP2P  بیمه نمی‌شوند، سرمایه‌گذار در صورت عدم پرداخت وام و قصور از سوی وام‌گیرنده، حق اعاده ندارد.

وام‌دهی P2P امروزه از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی آنلاین برای تسهیل ارتباط سرمایه‌گذاران (وام‌دهندگان) و وام‌گیرندگان استفاده می‌کند. یکی از معایب وام دهی P2P این است که سرمایه گذاران باید برای انجام برخی از کارهای خود به پلتفرم‌های فناوری تکیه کنند. سرمایه‌گذاری از طریق یک پلتفرم خطر ضرر ناشی از تقلب را به همراه دارد همچنین یک مشکل بسیار کمتر جدی که در پلتفرم‌های وام دهی P2P کاملاً رایج است، رابط کاربری ضعیف است که استفاده از پلتفرم را به یک چالش تبدیل می کند. بنابراین در این خصوص باید از پلتفرم‌های وام‌دهی بسیار معتبر با کاربری آسان استفاده کرد.

سرمایه‌گذارانی که برای وام‌دهی P2P سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سرعت متوجه می‌شوند که کارمزدهای مرتبط با این پلتفرم‌ها قابل توجه است، به طوری که بسیاری از پلتفرم‌ها برای مدیریت این وام‌ها، 1 درصد از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند.

افراد یا مشاغل متقاضی وام P2P ممکن است این کار را به عنوان آخرین راه حل انجام دهند، که اغلب به این معنی است که نمی‌توانند از طریق راه‌های سنتی مانند بانک‌ها یا اتحادیه‌های اعتباری وام دریافت کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران در وام‌هایP2Pممکن است در معرض خطر بیشتری از نکول (ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی در زمان مقرر شده) وام گیرنده قرار بگیرند که می‌تواند به معنای از دست دادن اصل باشد. از آنجایی که وام‌هایP2Pبیمه نمی‌شوند، سرمایه‌گذار در صورت عدم پرداخت وام از سوی وام‌گیرنده، حق رجوع ندارد.

وام‌دهی P2P امروزه از پلتفرم‌های فناوری آنلاین برای تسهیل تطابق سرمایه‌گذاران (وام‌دهندگان) و وام‌گیرندگان استفاده می‌کند. یکی از معایب وام‌دهی P2P این است که سرمایه گذاران باید برای انجام برخی از کارهای خود به پلتفرم‌های فناوری تکیه کنند. اگرچه بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهیP2Pبسیار معتبر و با کاربری آسان وجود دارد، سرمایه‌گذاری از طریق یک پلتفرم، خطر ضرر ناشی از تقلب را به همراه دارد. یک مشکل بسیار کمتر جدی که در پلتفرم های وام دهی P2Pکاملاً رایج است، رابط کاربری ضعیف است که پیمایش در پلتفرم را به یک چالش تبدیل می‌کند.

سرمایه‌گذارانی که برای وام‌دهی P2Pسرمایه‌گذاری می‌کنند، به سرعت متوجه می‌شوند که کارمزدهای مرتبط با این پلتفرم‌ها قابل توجه است، به طوری که بسیاری از پلتفرم‌ها برای مدیریت این وام‌ها، 1 درصد از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند.

آخرین مشکل وام‌دهی P2P که شایان ذکر است این است که دارایی‌های سرمایه‌گذاران در طول عمر وام فاقد نقدینگی هستند. اگر سرمایه‌گذار در پلتفرم وام‌دهی P2P به وام گیرنده وام دهد، پول وام قفل می‌شود تا زمانی که در طول زمان بازپرداخت شود. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سرمایه‌گذاری خود در هر زمانی پول نقد دریافت کنند، با اکثر پلتفرم‌های سنتی وام‌دهی P2P،  انعطاف‌پذیری لازم برای انجام این کار را نخواهند داشت.


 

مدیر 4884 بازدید